Zapewne każdy z nas, kto zetknął się z terminologią motoryzacyjną, zetknął się z tak zwaną „mocą koni”. Jest to powszechnie stosowana jednostka mocy, która niemalże bezpośrednio odnosi się do sprawności pojazdu. Jednak, jak to jest w przypadku samolotów? Ile koni ma samolot? Czy to pytanie ma w ogóle sens?
Moc silników lotniczych a moc koni mechanicznych
Na początku musimy wyjaśnić jedno bardzo ważne zagadnienie. Moc silnika lotniczego nie jest mierzona w koniach mechanicznych. Zamiast tego, wykorzystuje się inne jednostki. Najpopularniejsze z nich to kilowat (kW) i funt-siła na stopę na sekundę (ft-lb/s). Jednakże, dla uproszczenia i lepszego zrozumienia, moglibyśmy przeliczyć te jednostki na konie mechaniczne. Tylko musimy pamiętać, że jest to ostatecznie uproszczenie.
Zasada jest prosta – moc silnika lotniczego zależy przede wszystkim od jego rodzaju i modelu. Na przykład, niewielki samolot sportowy może mieć silnik o mocy 100 KM, podczas gdy duży pasażerski Boeing 747 z czterema silnikami turboodrzutowymi wygeneruje moc na poziomie 280 000 KM.
Silniki turboodrzutowe, a turbowentylatorowe
Duże samoloty pasażerskie, takie jak wcześniej wspomniany Boeing 747, wykorzystują silniki turboodrzutowe lub turbowentylatorowe. Silniki te, znane również jako reaktory, zupełnie różnią się od silników tłokowych, które mogliśmy spotkać w samochodach czy motocyklach. W silnikach lotniczych liczy się przede wszystkim ciąg, a nie moc. Ciąg wyrażany jest w jednostkach funtów, a nie koniach.
Na przykład silnik GE CF6-80C2B1, który jest jednym z najczęściej wykorzystywanych w Boeingu 747, ma ciąg wynoszący 59 400 funtów. Jego moc wyrażona w KM wynosi około 70 000, ale ta liczba jest raczej orientacyjna i nie stanowi dokładnego odzwierciedlenia rzeczywistej sprawności takiego silnika.
Podsumowanie
Podstawową jednostką mierzenia mocy w silnikach samolotowych jest ciąg. Jednak dla celów uproszczonych i porównawczych, można przeliczyć tę jednostkę na powszechnie zrozumiałe konie mechaniczne. W dużych samolotach pasażerskich takich jak flagowe modele Boeingu ilość koni mechanicznych w sensie mocy silników dochodzi do setek tysięcy KM, co jest niewyobrażalnym standardem w świecie motoryzacji.
Tak więc, ile koni ma samolot, to pytanie podchwytliwe, które nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Znajomość mocy silnika w koniach mechanicznych może być ciekawostką, ale nie stanowi kluczowego parametru przy wyborze samolotu czy ocenie jego możliwości. To, co naprawdę się liczy, to ciąg – a ten w samolotach jest naprawdę ogromny!