Latamy, gdyż jest to najszybszy, a często również najwygodniejszy sposób podróżowania na długie dystanse. Jednak nie możemy ignorować wpływu, jaki na naszą planetę ma lotnictwo. Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, ile CO2 emituje samolot podczas swojego lotu? Jeśli tak, to ten artykuł jest dla Ciebie.
Lotnictwo a emisja CO2
Lotnictwo odpowiada obecnie za około 2% globalnej emisji dwutlenku węgla (CO2). Pewną perspektywą jest porównanie emisji CO2 do innych środków transportu. Zgodnie z danymi Międzynarodowej Agencji Energii Atomowej, samolot emitują średnio 115 gramów CO2 na kilometr na pasażera, podczas gdy samochód emituje około 158 gramów na każdy przejechany kilometr.
Jednak proste porównanie może zmylić czytelnika, ponieważ lotnictwo ma również istotny wpływ na otoczenie poprzez emisję innych gazów, takich jak tlenek azotu, a także efekty wynikające z emisji na dużej wysokości. Należy zauważyć, że choć samoloty emitują mniej CO2 na pasażera na kilometr w porównaniu do samochodów, przeważnie pokonują one znacznie dłuższe dystanse.
Jedno podróżowanie a roczna emisja
Podróż samolotem z Nowego Jorku do Londynu w jedną stronę emituje około 1 tonę CO2 na pasażera. To stanowi około 1/5 emitowanego przez przeciętną osobę w USA w ciągu całego roku. Wpisuje się to również w trend globalnego wzrostu emisji CO2 w sektorze lotnictwa, który wzrósł o ponad 80% od 1990 roku, i jest przewidywany, że potroi się do 2050 roku.
Zobacz: Ile pali samolot?
Zapobieganie emisji CO2
Wprowadzanie bardziej energooszczędnych silników, zmniejszanie ciężaru samolotów oraz poprawa zarządzania przepływem ruchu lotniczego, to tylko kilka z działań podejmowanych w celu zmniejszenia emisji CO2. Pomimo tych wysiłków, ilość emitowanego CO2 przez samoloty ciągle rośnie z powodu coraz większej liczby lotów.
W odpowiedzi na to, wiele linii lotniczych wprowadza do swojej oferty usługi kompensacji CO2, gdzie pasażerowie mogą dobrowolnie zapłacić dodatkową opłatę, która zostanie przeznaczona na projekty redukujące emisję CO2.
Podsumowanie
Podsumowując, choć lotnictwo nie jest głównym źródłem emisji CO2, to jednak jego ciągły wzrost powinien skłonić nas do refleksji na jego temat i zastanowienia, czy i jak możemy zminimalizować swój własny udział w tym procesie. To taka próba znalezienia równowagi pomiędzy stopami na ziemi a głową w chmurach.